fbpx
parallax background

2021 Várható változások online hirdetésekben

A mai blogbejegyzésben arra fogunk ránézni, hogy milyen változások várhatóak 2021-ben a reklám hirdetések tekintetében.

A napokban jött a hír, miszerint az Apple harcba száll a Facebook-kal és komoly változásokat fog eszközölni app store-os alkalmazásain. Ha az Apple üzletpolitikáját nézzük nem meglepő, amit eszközölni szeretnének, mégis nagyon súlyos hatással lehet az SMB szektorra és a már jól megszokott hirdetések világára.

Az Apple pár napja bejelentette, hogy minden alkalmazásában lehetővé teszi, hogy ki lehessen kapcsolni az addigi felhasználói tevékenység követést. Mint tudjuk a Facebook hirdetések, azért olyan pontosak, mert minden, amit rajta csinálunk monitorozva van. Attól kezdve, hogy mit likeolunk egészen odáig, hogy hány másodpercet töltünk egy adott videó megtekintésével, mire klikkelünk rá és hogy a tovább klikkelt oldalon milyen tevékenységet végzünk. Egyesek szerint pedig okostelefonjaink lehallgatják beszélgetéseinket, hogy még pontosabban célzott online hirdetéseket tárhassanak elénk.

A Mark Zuckerberget ért sorozatos PR katasztrófák után már meg sem lepődnénk rajta, ha ez bizonyíthatóan így lenne. Számomra elég személyes bizonyíték az, hogy nekem is rengeteg olyan reklámot dob fel az Instagram vagy a Facebook, amire soha nem kerestem rá és nem is klikkeltem ilyen jellegű tartalmakra.

Tehát valahol érthető az Apple azon lépése, hogy felhasználóira bízná, hogy szeretnének-e a továbbiakban célzott hirdetések alanyai lenni, avagy sem. Ugyanakkor ez a lépés súlyos következményekkel járhat. Értelemszerű, hogy a Facebook marketing és Instagram marketing az egyik legnépszerűbb online hirdetési forma micro – és kis vállalkozásoknak főként, hiszen egyszerű kezelni, rengeteg embert el lehet érni néhány kattintással és a reklám piacon relatíve olcsónak számít.

Azzal, hogy kikapcsolhatóvá teszik IOS felhasználók milliói számára a tevékenység követést, azzal ellehetetlenítik a Facebook és az Instagram hihetetlen pontos célzott reklámjait is, tehát azt, hogy a micro- és kisvállalkozások könnyen elérjenek többezer, akár többszázezer embert. Olyan embereket, akikről nagy valószínűséggel feltételezhető, hogy potenciális a vásárlók/érdeklődők kategóriájába tartoznak. Egy felmérés szerint 60%-kal jobb konverziót produkálnak a Facebook célzott hirdetései akkor, ha a célközönség be van állítva, mint ha csak belelőnénk a vakvilágba. Ez teljesen érthető, de ha kicsit mögé nézünk ez óriási probléma is. Ugyanakkor előnyt is jelenthet, mert ha ezek a hirdetések pontatlanná válnak, akkor jóval olcsóbb lesz hirdetni, hiszen a pénzükért sokkal kisebb értéket kapunk cserébe.

De ez még nem minden. Az Apple által belengetett új szabályozás, ugyanis nem csak a lánc csúcsán lévő Facebookot érinti, hiszen minden Apple applikációra érvényesek a változások. Ez azt jelenti, hogy azok, akik abból élnek meg, hogy appokat hoznak létre és az applikációk által nyomon követett felhasználói viselkedésből származó információkat adják tovább (info brókerek), azokat is súlyosan fogja érinteni az új szabályozás. Ez persze a közösségi média óriásnak szintén nem jó, ahogy a Google is pácban van, mivel az ő alkalmazásain keresztül sem lesz lehetséges a nyomkövetés.

Az új rendszert a jelenlegi hírek szerint 2021 év elején fogják bevezetni az új IOS frissítéssel. A Facebook nem fogja ennyiben hagyni az ügyet ez egészen biztos, de a jelenlegi pr problémáikat tekintve, illetve azt, hogy az Apple mennyire mozdíthatatlannak mutatkozik ilyen jellegű kérdéseket illetően, nem tiszta, hogy mit tud tenni majd Zuckerberg.

Egy biztos, hogy 2021-ben nagyon meg fog változni az, ahogy a vállalkozások elérik ügyfeleiket fizetett hirdetéseken keresztül. Ha tényleg valóra válik a belengetett új felállás, akkor egy nagyon más világ elé nézünk, hiszen a retargeting is sokkal nehezebbé fog válni.

Az kijelenthető, hogy ez a jelenlegi gazdasági helyzetben ez egy nagyon meglepő és ignoráns döntés az Apple részéről, hiszen csomó vállalkozás amiatt képes a vízfelszín felett maradni, mert közösségi médián folyamatosan olyan vásárlókat tud elérni, akiknél jobb prospecteket nem tudna máshol elérni hirdetéseivel. Ettől elesni, egy igazán húzós dolog lesz. Természetesen érthető, hogy az Apple elsősorban a felhasználóira gondol és az ő személyes jogaikat szeretné védeni, de olyankor, amikor ekkora tech óriásokról beszélünk nem lehet az érme csak egyik vagy másik oldalát nézni, mivel egy ilyen jellegű döntés lavinaként indíthat be nagyon súlyos folyamatokat, még akkor is, ha eredetileg jó célt szolgálnának vele.

Ez a döntés nem csak a Facebookot érinti, hanem minden micro -kis -és középvállalkozást, minden köztes social media reklámügynökséget, minden info brókert és nincs is értelme tovább sorolni, mert látható, hogy ez már is egy hatalmas piaci szeletet fed le azokból, akiket ez nagyon meg fog hurcolni.

Ugyanakkor, azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a nyugati kapitalista gazdaság egy eléggé rugalmas és gyorsan alkalmazkodni képes entitás, illetve, még nem elérhetőek a pontos részletek a szabályozást illetően. HA végig viszi ezt az Apple, akkor is biztosan lesznek alternatív megoldások, sőt, új reklám megoldások, amik helyettesítik majd az így kieső platformokat. Ha tényleg bezárul ez az ajtó (inkább nevezzük csillagkapunak), akkor is nyílik majd 3 másik. Vagy nem.

Ha tudunk többet az üggyel kapcsolatban jelentkezünk egy következő bejegyzéssel itt az mtt.hu-n.

Köszönjük, hogy végig olvastátok ezt a cikket, reméljük, hogy találtatok benne hasznos információkat.